sunnuntai 8. huhtikuuta 2018

Afrikan-amerikkalaiset Villissä lännessä

"Then my mama smile an'say, Aw'right, little black boy: Now you learned to be a nigger, an' you maybe get 'long aw'right in this world." – John Henry 

Legenda John Henry


"Sisällissodan jälkeen mustille luvattiin 40 eekkeriä maata ja muuli. Heille kerrottiin, että mies tulisi junalla Washingtonista, mukanaan kaikki heille kuuluvat paperit. Tuolloin oli paljon ihmisiä, jotka odottivat junaa Washingtonista. On vieläkin ihmisiä, jotka odottavat". – Gil Scott-Heron


Gil Scott-Heron

"Saattaa olla, että valkoiset amerikkalaiset haluavat matkia natseja. Mutta me emme aio esittää juutalaisten osaa". – Rap Brown 


Rap Brown

"Väistykää syrjään, tai me tallaamme teidät jalkoihimme!"Stokely Carmichael

Stokley Carmichael

"Jumalauta, minä rupean itse Malcolm X:ksi, ja jos ne pulunnussijat haluaa tappaa minut, niin sopii yrittää."Bobby Seale

Malcolm X


Bobby Seale

"Minä en alistu teidän väkivaltaanne. Minä teen lopun teidän väkivaltaisuuksistanne minun kansaani kohtaan. Sinulla on aseesi, sika, ja minulla on omani. Jos sinä ammut minua niin minä  ammun takaisin." - Huey P. Newton

Huey P. Newton

"Minä olen JOTAKIN. Olen ehkä köyhä, mutta minä OLEN."Jesse Jackson

Jesse Jackson

Ennen kuin nuo sanat lausuttiin, ennen kuin Nat Turner oli nähnyt näkynsä, ennen kuin Rosa Parks istuutui valkoisille varatulle paikalle bussissa Montgomeryssä, Alabamassa, tai kun neljä pientä pyhäkoululaista kuoli pommi-iskussa, jonka Ku-Klux-Klaani teki kirkkoon, oli paljon tapahtunut. Amerikan mustan väestön pitkä marssi orjuudesta vapauteen oli vaatinut kovan veron. Veri oli
virrannut kuin kesäinen sade. Tuo veri virtasi myös Lännen taivaan alla.

Nat Turner

Rosa Parks




Pulitzer –palkinnon voittanut historioitsija James Truslow Adams on kuitenkin väittänyt, että mustat eivät näytelleet mitenkään tärkeää osaa Amerikan rajaseudun kehityksessä. OLIKOHAN NOIN?

James Truslow Adams


Tästä alkaa pidempi sarja "Afrikan-amerikkalaiset villissä lännessä".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti